úterý 28. února 2017

Můj rok s paleo

Začátkem roku 2016 se stalo paleo stravování nedílnou součástí mého jídelníčku a postupem času jsem najela na svůj vlastní systém stravování, který mi vyhovuje a kterého se držím. Jak to všechno začalo a proč jsem se pro paleo rozhodla, si můžete přečíst tady. Teď už je to více než rok a proto vám chci sepsat moje dojmy, zkušenosti a změny, ke kterým u mě došlo. 

řecký salát s fetou, čokoládové muffiny s borůvkami, bramboráky, mascarpone s malinami,
 obložné brokolicové placky, kakaová roláda s jahodovým mascarpone

Hodně stručně řečeno, při dodržování paleo stravování se nekonzumují obiloviny, luštěniny, cukr ani mléčné výrobky. Existují různé modifikace jako je třeba primal, kdy jsou mléčné výrobky povoleny. Myslím si ale, že paleo by nemělo být pro nikoho dogmatem, kde neexistují výjimky. Mělo by být inspirací, zdrojem informací a každý by si měl sám podle svých potřeb uzpůsobit svoje stravovací návyky. To je i můj případ. Rozhodně nejsem striktní paleo a ani jsem o to nikdy neusilovala, nevyhovovalo by mi to. 
  • Z jídelníčku jsem vyloučila cukr a lepek. 
  • Z obilovin jím rýži, kukuřici a quinou, ale spíš výjimečně.
  • Luštěniny jím párkrát do roka, nemám na ně vůbec chuť.
  • Mléčné výrobky jím všechny.

vajíčka, pečené brambory, pečená kořenová zelenina,
grilovaná feta, zeleninový salát, jogurtový dresink


Hodně peču sladké i slané, takže bylo potřeba najít některé potraviny, které by nahradily mouku a cukr. Dřív jsem hodně jedla chleba, takže ze začátku jsem si pekla vlastní, než jsem si zvykla ho nejíst vůbec.
  • Místo cukru používám ve většině případů med, výjimečně kokosový cukr. Výborným sladidlem je i rýžový nebo datlový sirup. Sladím pouze dezerty, kávu ani čaj nikdy.
  • Místo klasické čokolády kupuji 100% čokoládu, tedy kakaovou hmotu, která je úplně bez cukru. 
  • Místo pšeničné mouky používám mandlovou mouku, někdy rýžovou nebo kukuřičnou, podle typu receptu. 
  • Místo pečiva si občas dám kukuřičné tortilla chips nebo si upeču vlastní chleba. To jsou ale výjimečné situace, např. když si chci na něco namazat pomazánku. Většinou žádné pečivo k jídlu nepotřebuju.
sýrový chleba s avokádem, feferonky

Jedním z typických znaků paleo stravování je taky to, že se jí pouze 3x denně velké porce. To se mi ze začátku jevilo jako super věc, ale nakonec mi vyhovuje jíst 5x denně (3 malé porce a 2 velké). Mezi nejčastější věci, které najdete na mém jídelníčku, patří maso, vajíčka, ovoce, zelenina, ořechy. Co u mě naopak nenajdete nikdy jsou kupované cukrovinky, tyčinky, sladké šťávy a cokoli co obsahuje dochucovadla a chemii. Můj typický jídelníček vám ukážu v jednom z dalších článků.

palačinky s nutelou, borůvkami a banánem, rýžový sirup

A nakonec to nejdůležitější. Co mi paleo dalo. Je toho hodně. Samozřejmě nemůžu s jistotou říct, že všechno zmíněné bylo ovlivěno právě tímto, ale všechno jsou to věci, které mě trápily mnoho let a zbavila jsem se jich po přechodu na paleo/primal stravu. 
  • Vyléčilo se mi akné. Pupínek mám jednou za čas a rychle se zahojí. Je to spojeno i se změnou kosmetiky, která mi určitě taky pomohla, ale lepek a cukr má na akné nepochybně velký vliv.
  • Výrazně se mi zlepšil atopický ekzém, který jsem měla za poslední rok asi jenom dvakrát a nikdy jsem nemusela použít kortikoidy. 
  • Mám kvalitnější spánek, ráno často přímo skáču z postele plná energie. Vstávám pravidelně v 6 hodin a to i když mám volno. Obecně se ráno cítím mnohem víc odpočatá.
  • S tím je spojeno i to, že mám více energie a chuti do života.
  • Výrazně se mi zlepšila nálada, téměř zmizely úzkosti, nervozita, podrážděnost. Tento bod vnímám jako nejvýraznější změnu v životě, protože jsem mnohem víc vyrovnanější a klidnější.  
  • Zlepšil se mi i krevní tlak, který jsem měla v minulosti vždycky vysoký. Za poslední rok jsem začala pít kávu opravdu denně a tlak mám přesto v pořádku a netrápí mě ani bušení srdce jako dřív.
  • Dalším benefitem je i celkové zlepšení zažívání.

polévka z pečené zeleniny s mletým masem,
rukolou a parmazánem

Je asi zřejmé, že díky těmto změnám, které u mě nastaly, se budu palea držet i nadále. Za ten rok už jsem si na stravování bez mouky a cukru tolik zvykla, že mi to nepřijde nijak zvláštní ani jiné. Je určitě potřeba se předem připravit a naučit se spoustu nových receptů a naučit se nakupovat tak, aby vždycky bylo z čeho vybírat. Pro mě osobně bylo ze začátku nejtěžší zbavit se závislosti na cukru. Když vydržíte překonat počáteční absťák (je to klasická droga), pak už máte skoro vyhráno. Cokoli sladkého vám totiž bude připadat stokrát sladší, než dřív. Mně klasické zákusky a dezerty přestaly chutnat úplně.
Nejsem na sebe ale přehnaně přísná, pokud mám na něco chuť, tak si to dám bez výčitek. Řídím se ale tím, co mi moje tělo říká a na co má chuť. To je základ všeho. Věřte ale tomu, že pokud se stravujete správně, žádné chutě na prasárny mít nebudete.

čokoládová panna cotta s malinami


Doufám, že vás dnešní článek inspiroval k lepšímu stravování nebo alespoň k malé změně. Pokud byste měli jakýkoli dotaz, ráda vše zodpovím. Mějte se krásně a užívejte si začínající jaro!

11 komentářů:

  1. Pěkný článek! Taky řeším jídlo, hlavně ze zdravotních důvodů. Nemůžu nic se škrobem a laktózou, takže všechny mouky, brambory, rýže, luštěniny..cukr se mi taky moc nepozdává, ale peču takový mrkvový koláč bez mouky, který se tedy spíš blíží anglickému pudinku, protože je tam plno ořechů a suš.ovoce, a ten si dám ráda. Jen je to hrozně časově náročné, vymyslet co vařit, nakoupit, pak pořád kuchtit, do toho roční prcek, a chlap chce zase svoje jídla.. každopádně nám za to ale naše tělo poděkuje :-)

    Julie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A jak dlouho už to takhle děláš? :) Člověk si časem zvykne.

      Vymazat
    2. Od začátku roku - novoroční předsevzetí :-) Začala jsem cvičit Kaylu Itsines a k tomu i pořádně jíst. Myslím, že je to pro mě dobrá kombinace, cítím se fyzicky i psychicky líp.

      Vymazat
  2. Krásný článek! Sama jsem někdy uvažovala o paleu, vegetariánství nebo veganství, ale zatím mi vyhovuje jíst zdravě a všechno (maso, zvířecí produkty...). Moc jsi mě inspirovala k lepšímu stravování. Sama jsem se už nespočetně krát pokoušela o zdravý životní styl, ale nikdy jsem nevydržela ten "absťák". :/ Začala jsem ale znovu a tentokrát to opravdu zvládnu! ♥ Věřím si! ♥
    Děkuju!♥♥♥

    http://basic-whitegirl.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vegetariánství a veganství je pro mě úplnej protipól palea, to není nic pro mě :)
      Jsem ráda, že jsem tě nakopla.

      Vymazat
  3. Ja mám rada zdravú stravu, no paleo nie je nič pre mňa :) Avšak najdôležitejšie je, že vyhovuje hlavne tebe
    janesworldblog

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To rozhodně :) Palo určitě není pro každýho, zvlášť ne pro ty, kteří nejí maso nebo si ujíždí na sladkým. A nebo pro někoho, kdo prostě zdravé stravě neholduje :) Každej jsme jinej.

      Vymazat
  4. Podle mě je určitě fajn vyzkoušet víc typů "diet", a pak zhodnotit, jaký způsob stravování mi dlouhodobě vyhovuje. Taky jsem zkusila paleo, whole30, keto dietu, a vybrala jsem si z každého něco. Snažím se hlavně o to, abych svému tělo poskytla takovou péči, aby bylo zdravé a silné. Ať jde o jídlo, fyzickou aktivitu, míru stresu nebo duševní rozvoj. Julie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím. Hlavně svoje tělo poslouchat a podle toho si stravování přizpůsobit.

      Vymazat
  5. Zajímavý článek, který mě neuvěřitelně motivuje k tomu, abych paleo alespoň vyzkoušela. :)

    OdpovědětVymazat