čtvrtek 14. července 2016

Proč jsem (skoro) paleo

Paleo je poslední dobou snad všude a je to velký trend. Ve zkratce se jedná o styl stravování, kdy se nekonzumují obiloviny, luštěniny, cukr ani mléčné výrobky. Základem jídelníčku jsou potraviny typické pro období paleolitu, což bylo nejdelší období lidských dějin. 
Tak tohle byla jediná definice, která se v tomto postu objeví. Paleo se stalo velkou součástí mého života a tento příspěvek mám rozepsaný už pár měsíců. Dnes mám náladu mu dát hlavu a patu a podělit se o moji cestu k tomuto životnímu stylu. 



Dlouho jsem se potýkala s velkou únavou, nechutí do života, nedostatkem energie, neschopností ráno vstát z postele, nesoustředěností, snadnou vyčerpatelností, častěji jsem dělala chyby, zažívání nebylo v pořádku, byla jsem stále podrážděná, protivná a cítila jsem, že moje tělo nechce cukr a lepek. Dalšími problémy bylo silné bolestivé akné, na které nic nepomáhalo a atopický ekzém, u kterého jsem nikdy přesně nevěděla z čeho je. Měla jsem taky hrozné výkyvy nálad a věděla jsem, že mám nějaký hormonální problém, který nedokážu popsat ani vysvětlit.


tuňák, vejce, chilli, rajčata, okurky, papriky, rukola,
polníček, feta, olivový olej

Jednoduše řečeno, celkově jsem se necítila zdravá a fit, což byl přitom vždycky můj cíl. Takže jsem se pořád snažila najít něco, co by všechno vyřešilo, v čem bych se našla, s čím bych se plně ztotožňovala. 


pečený pstruh na másle, brambory, čerstvý špenát, papriky,
jogurtový dresink

Už dlouhou dobu (v řádech let) mě lákalo paleo, ale přišlo mi moc extrémní a nevěřila jsem, že bych si na něco takového někdy mohla zvyknout. Ale čím víc informací jsem o něm měla, tím víc jsem po něm začala toužit a najednou jsem měla pocit, že to je přesně to, co celou dobu hledám. Několikrát jsem se odhodlávala koupit si přes internet tu známou knihu Hartwigových, se kterou většina lidí začínala, ale nikdy jsem nákup nedotáhla do konce. Říkala jsem si, že je to blbost, že blázním a s tím, co všechno mám v životě ráda, a jakým způsobem život vedu, nikdy nemůžu být paleo (alkohol, časté oslavy, dortíky, čerstvý chleba a navíc nikdo v mém okolí není paleo).


vejce, chilli, avokádo, ředkvičky, rajčata, paprika, rukola,
červená cibule, feta, olivový olej 

Už si přesně nepamatuju, co bylo tím posledním impulsem, ale jednoho dne, když jsem měla jít s kamarádkou do kavárny, jsem zašla napřed do knihkupectví a konečně si koupila tu knihu. Do kavárny jsem přišla dřív a hned jsem začala číst. Kniha mě pohltila, přečetla jsem ji za pár dnů. V průběhu čtení se u mě střídaly pocity. Ze začátku, když jsem se dozvídala, jak které jídlo působí na organismus, jsem věděla, že chci být paleo. Zhruba v půlce, když jsem se dozvídala, co všechno nebudu jíst, jsem si říkala, že to nemůžu zvládnout. Ale na konci knihy jsem byla 100% přesvědčená, že do toho jdu.


burger z vepřového masa, pečená červená řepa, rajčata,
paprika, rukola, olivový olej, jogurtový dresink s česnekem 

Všechno to začíná programem whole30, kdy striktně dodržujete jídelníček, nepijete alkohol a po skončení programu postupně zavádíte určité druhy potravin (luštěniny, lepek...) a sledujete, co to s vámi udělá. Na konci tedy přesně víte, co vám ve skutečnosti nedělá dobře a podle toho upravíte jídelníček. Naplánovala jsem si ho na další měsíc a měla před sebou ještě dost času se připravit. Už jsem ale věděla, že tenhle směr se mi líbí, že se s ním ztotožňuji a už jsem postupně začala takto přemýšlet a nakupovat. Hned následující nákup po přečtení knihy byl mnohem více paleo. A přišlo mně to automatické a přirozené, v průběhu tohoto měsíce jsem se tedy postupně přeorientovávala na jiný stravovací režim, ukládala recepty a připravovala se na striktně dodržovaný program whole30. A můžu říct, že už první týden mi bylo mohem, mnohem líp, přestože jsem nevynechala alkohol ani mléčné výrobky. 


vejce, pečené kachní maso, salátové listy, rajčata, okurek,
pažitka, jogurt 

Co mi na paleu vyhovuje:
  • jíst 3 jídla denně (konečně se můžu přestat snažit dostávat do sebe svačiny, nikdy mi to nešlo, ale myslela jsem si, že bych to tak měla dělat)
  • jíst maso (miluju maso)
  • jíst hodně zeleniny (miluju zeleninu)
  • nejíst lepek a cukr (plně se ztotožňuji s tím, že ani jedno není pro tělo vůbec dobré)
  • jíst tučné (naopak o tuku jsem přesvědčená, že je prospěšný, ale samozřejmě ne každý)
  • pít kávu (zastávám názor, že je prospěšná a bez kvalitní kávy párkrát do týdne už si to nedovedu představit)

Co se mi nelíbí:
  • nejíst luštěniny (miluju kukuřici a červenou čočku)
  • nejíst mléčné výrobky (miluju sýry a bílý jogurt)

Co je v rozporu s mým životním stylem:
  • piju hodně, jsem milovníkem piva a meruňkovice 
  • strašně miluju čerstvej chleba (mám to po dědovi)
  • často se stýkám s prarodiči, kteří se mnou rádi pijou a jí sladké (nebo chleba :) )

vepřová panenka, pečené brambory a cuketa, okurky, bílá
paprika, cibule, česnek, jogurt

Jak to všechno dopadlo

  • Ke whole30 nakonec vůbec nedošlo. Prostě jsem začala jíst jinak a až na malé výkyvy už u toho zůstala. 
  • Když jsem na dovolené a chci jíst nějaké jídlo, které není paleo, prostě si ho dám. Stejné je to, když mám chuť třeba na pizzu nebo burger. Prostě si na něj zajdu.   
  • Mám různá období, kdy si peču domácí chleba nebo si dám zákusek. Teď zrovna ale tyhle choutky už několik týdnů nemám vůbec a na pečivo ani dortíky nemám ani pomyšlení. Po těchto dnech většinou nastane silná potřeba se zase očistit a být vzorná. 



kuřecí prso, pečený lilek a batáty, rajčata, okurek, feta,
bazalka, cibule


"A co teda jíš?"
Moje tělo používá jako palivo tuky, takže oleje, slaninu nebo ořechy jím denně. Stejně tak ryby, vajíčka, avokádo, batáty a všechny další druhy ovoce a zeleniny. Řídím se tím, co tělo chce a na co má chuť. Nejsem ale striktně paleo - mléčné výrobky jím a jíst budu, protože mi nic špatného nedělají a nesouhlasím s tím, že jsou pro nás škodlivé. Obiloviny a luštěniny skoro nejím, ale občas si je dám, když potřebuju změnu a nebo když nemám doma dostatek surovin a potřebuju se pořádně najíst. Nemám žádné náhražky za pečivo ani bezlepkové mouky, těstoviny apod. Prostě jím kvalitní plnohodnotné potraviny.

omeleta z vajec se slaninou, fetou, červenou cibulí, bazalkou
a chilli, okurek

* * * 

Už je to půl roku, co jsem téměř paleo. Nemám akné, ekzémy, depky, únavu... Hodně jsem se uklidnila a nejsem pořád ve stresu. Je mi prostě dobře a tak nějak lehce. A na tomto životním stylu nejvíc miluju to, jak rozmanité a krásně barevné jídlo plné živin do sebe dostávám. Ničím se netrápím, jen poslouchám, co mi chce moje tělo říct. A funguje to.

Pokud máte k tomuto tématu co říct, moc ráda si o tom s vámi popovídám v komentářích :)

15 komentářů:

  1. Stravování, to je široké téma! Já jsem se vždycky snažila jíst tak nějak zdravě - spoustu zeleniny, spíš méně příloh, méně pečiva, maso ne každý den... Ale nikdy jsem nedokázala omezit sladké... Vyzkoušela jsem nespočet detoxů a zdravých receptů, některé jsem pak už zařadila mezi běžný jídelníček. Ale nakonec se to teď vyřešilo tak nějak samo a beze mě a rozhodně bych si takovou stravu sama nevybrala. Kvůli svým zažívacím potížím jsem musela přestat jíst lepek a kvůli dceřiným zažívacím potížím a souběžnému kojení vyřadit mléčné výrobky.. A není to med! Hlavně teď když jsme byli na dovolené. Tyto dva alergeny jsou napsány u téměř každého jídla v jídelníčcích restaurací :/ Ale dá se to. A světe div se cítím se i líp. Jen utratím mnohem víc za čokoládu (musím hledat takovou, která neobsahuje ani lepek, ani mléko a ideálně ani palmový olej - z mého dalšího přesvědčení :D ) a musím si péct bezlepkové pečivo, protože kupované je drahé a nechutná mi a protože pečivo, alespoň 2-3 do týdne chci. Jen to máslo na čerstvé pečivo zatím neumím nahradit :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, já jsem měla v dětství přibližně 6 let celiakii, společně s alergií na mléko a další věci (některé druhy ovoce a zeleniny), takže vím, jak náročné to je. Ale teď je doba úplně jinde a je mnohem snazší se takto stravovat, na trhu už je obrovský výběr. Palmovému oleji se taky vyhýbám :)
      A cítíš se aspoň dobře, od té doby co jíš jinak?

      Vymazat
    2. Cítím se lépe a jsem méně "nafouknutá". Je pravda, že sortiment v obchodech je široký což je fajn, jen si člověk většinou připlatí. Ale když to není pravidelně.. Jen stále bojuji s máslem, nemám ráda rostliné tuky ala rama a máslo mi opravdu chybí. Jinak to jde. I když stále se překvapuji - naposled jsem odhalila lepek v lékorkách :D

      Vymazat
  2. Také bych ráda omezila cukr a lepek. A je to pekelně těžké. Mám ráda pečivo a miluju sladké (poslední dobou jsem doslova závislá). A bez sýrů bych nemohla být. A nemám ráda maso - s výjimkou ryb a hovězího. Ale přesně jak píšeš, často jsem unavená, bez nálady, trápí mě akné a tuším, že strava na tom bude mít velký podíl. Budu se muset zatnout a zkusit to. Tvůj přístup je super, moc se mi líbí, žádné extrémy, možná to přece jen zkusím!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peťulo, moc děkuji za hezký komentář. Držím palce ať se ti to podaří, protože ten pocit potom stojí za to. Knížka se jmenuje Jídlo na prvním místě a doporučuji ji fakt všem, protože je tam skvěle vysvětlené, co které potraviny dělají v našem těle a člověk si uvědomí, jak si ho zbytečně huntuje.
      Cukr je droga jako každá jiná a když se ti podaří překonat začátek, pak už na to vůbec nebudeš mít chuť. Nedávno jsem si dala štrůdl co pekla babička a už mi nechutnal tak, jako dřív. Byl prostě strašně sladkej a to bylo všechno :)
      Nedělat extrémy je taky moc důležité, aby se člověk necítil zbytečně moc svázanej a měl ze života radost. Ale tělo si to samo uzpůsobí a postupně nebude mít žádné chutě když mu dáš všechno, co potřebuje.

      Vymazat
  3. O paleo už taky nějakou dobu přemýšlím, ale stejně jako u tebe by to bylo upravené paleo. Bez pečiva i milovaných špaget bych se asi obejít dokázala, ale mléčné výrobky bych nevyřadila. A bohužel i s vyřazením alkoholu bych měla problém, hlavně teď v létě. Musím si o téhle stravě víc načíst, protože někdy se po jídle cítím tak unavená, že bych si šla nejradši lehnout.

    www.42stupnu.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moni, děkuji za komentář, jsem ráda, že smýšlíš stejně :)
      On ten alkohol není takovej problém, pokud si vybereš správně. Nevím, co máš ráda, ale třeba i u piva je potřeba číst složení a dívat se, kde je vyloženě přidanej cukr, případně další nesmysly, které tam vůbec nemají být. Pokud si kupuješ víno od vinaře, ideálně od takového, který je i tvůj kamarád a dá ti jen to první víno, které má sám pro sebe a nepřidal do něho cukr (pokud byl zrovna dobrej rok na hrozny a cukr není potřeba), tak máš vyhraný. Ale uznávám, že ne každej má tuhle možnost. Pokud ráda piješ třeba Aperl Spritz, sekty atd., tak s tím ti neporadím :)

      Vymazat
    2. Musím říct, že mě nikdy nenapadlo dívat se zrovna na složení piva. A že pivo mám z alkoholu asi nejradši. Budu se na to muset zaměřit :-)

      Vymazat
    3. No vidíš :) Mě osobně některý piva docela překvapily :-D Ale obecně se dá říct, že ty starý poctivý piva malých pivovarů jsou nejlepší.

      Vymazat
  4. Super článek ! Knihu bych si s dovolením půjčila ať se něco přiučím:) Moje změna jídelníčku sice nebyla tak "razantní" ale i tak musím říct, že kromě zhubnutí se celkově cítím určitě líp a jsem přesvědčená, že je to z velké části lepkem a cukrem v cukrovinkách :D Martina H. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji Marti :) Knihu ti ráda půjčím.

      Vymazat
  5. No páni, to, jak jsi se popsala, že jsi se předtím cítila.. to je jako bych četla o sobě. Asi bych se nad svojí stravou taky měla zamyslet.

    BLOND SITE

    OdpovědětVymazat
  6. Nemáš prosím instagram? Zajímaly by mě recepty, nebo alespoň fotky jídla, co tam je už si odvodím :)

    BLOND SITE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To bych ti spíš doporučila stránky http://paleorecepty.cz nebo http://www.paleolifestyle.cz/ :) Zvlášť na paleolifestyle najdeš skvělý recepty.

      Vymazat