čtvrtek 21. července 2016

Co bych vzkázala mému mladšímu já

Umývám si tak v kuchyni nádobí, mezi tím do sebe kopnu panáka meruňkovice, protože na mě něco leze a najednou mě polívá lehká vlna euforie. Je nezvyklá, protože mám za sebou jedny z nejhnusnějších dnů, jaké jsem kdy zažila a jsem plná negativních emocí, které potřebují ven. Ta vlna euforie je pro mě jako zázrak. Najednou je mi líp a mám pocit, že musím sepsat všechno, co jsem se v poslední době o sobě a o životě naučila. To proto, aby jednou moje dítě bylo vychovávané správně a aby vědělo, co je důležité. A aby si vždycky věřilo.      
Abych ke článku našla nějakou sluníčkovou a pozitivní omáčku, napsala jsem na Pinterest "positive life". Najednou se objevila hláška "Something went wrong!" Přejel mi mráz po zádech a já si uvědomila, že přesně to se mi stalo. Někde se stala chyba a já nevím kde. A tak se mi nabízí jednoduchá otázka: "Co bys vzkázala svému mladšímu já?"

* * *

Nikdy nedospěj
Buď bláznivá, užívej si každou chvilku a každou blbost, která tě potká. Buď odvážná a odvázaná. Dělej to, co zrovna chceš. Nenech se svazovat a neměj nikdy pocit, že něco musíš. Nech si svobodu.




Važ si kvalitních lidí
Tak jako jídlo nebo oblečení, i lidé se dělí na kvalitní kusy a na zmetky. Proto se brzo nauč je rozlišovat a těch kvalitních, čistých a poctivých lidí si nesmírně važ a opatruj je, jak nejlíp umíš. V životě jich potkáš nesmírně málo.




Stýkej se se starými lidmi
Můžou tě toho hodně naučit. Čerpej jejich zkušenosti a dávej jim najevo svou náklonnost. Obdivuj jejich nadhled, vděčnost a pokoru. 



Nerozčiluj se
Nic z toho, co teď zažíváš není tak důležité a za pár let to nebude mít žádnou váhu. Starej se o svoje zdraví, které ti na věky nevydrží. Pečuj o svůj duševní klid a hodně odpočívej. 




Jdi za tím, po čem toužíš
Stará otřepaná fráze, ale za pár let zjistíš, jak je důležitá. Pokud něco chceš, udělej to hned a jdi do toho po hlavě. Nebuď přizdisráč, už nikdy nebudeš tak mladá jako teď.




Neboj se
Nedovol, aby tě strach ovládal a nauč se postavit se všemu, co tě v životě potká. Když ukážeš před nesprávným člověkem svou slabost, vždycky to dopadne špatně. Neboj se zařvat a postavit se sama za sebe.

* * * 

A pamatuj! Svět patří těm, co se neposerou. 

Kdo zná autora posledního citátu, ať mi napíše komentář. A vůbec, pokud máte další životní moudra, o které se chcete podělit, napište komentář taky :)

čtvrtek 14. července 2016

Proč jsem (skoro) paleo

Paleo je poslední dobou snad všude a je to velký trend. Ve zkratce se jedná o styl stravování, kdy se nekonzumují obiloviny, luštěniny, cukr ani mléčné výrobky. Základem jídelníčku jsou potraviny typické pro období paleolitu, což bylo nejdelší období lidských dějin. 
Tak tohle byla jediná definice, která se v tomto postu objeví. Paleo se stalo velkou součástí mého života a tento příspěvek mám rozepsaný už pár měsíců. Dnes mám náladu mu dát hlavu a patu a podělit se o moji cestu k tomuto životnímu stylu. 



Dlouho jsem se potýkala s velkou únavou, nechutí do života, nedostatkem energie, neschopností ráno vstát z postele, nesoustředěností, snadnou vyčerpatelností, častěji jsem dělala chyby, zažívání nebylo v pořádku, byla jsem stále podrážděná, protivná a cítila jsem, že moje tělo nechce cukr a lepek. Dalšími problémy bylo silné bolestivé akné, na které nic nepomáhalo a atopický ekzém, u kterého jsem nikdy přesně nevěděla z čeho je. Měla jsem taky hrozné výkyvy nálad a věděla jsem, že mám nějaký hormonální problém, který nedokážu popsat ani vysvětlit.


tuňák, vejce, chilli, rajčata, okurky, papriky, rukola,
polníček, feta, olivový olej

Jednoduše řečeno, celkově jsem se necítila zdravá a fit, což byl přitom vždycky můj cíl. Takže jsem se pořád snažila najít něco, co by všechno vyřešilo, v čem bych se našla, s čím bych se plně ztotožňovala. 


pečený pstruh na másle, brambory, čerstvý špenát, papriky,
jogurtový dresink

Už dlouhou dobu (v řádech let) mě lákalo paleo, ale přišlo mi moc extrémní a nevěřila jsem, že bych si na něco takového někdy mohla zvyknout. Ale čím víc informací jsem o něm měla, tím víc jsem po něm začala toužit a najednou jsem měla pocit, že to je přesně to, co celou dobu hledám. Několikrát jsem se odhodlávala koupit si přes internet tu známou knihu Hartwigových, se kterou většina lidí začínala, ale nikdy jsem nákup nedotáhla do konce. Říkala jsem si, že je to blbost, že blázním a s tím, co všechno mám v životě ráda, a jakým způsobem život vedu, nikdy nemůžu být paleo (alkohol, časté oslavy, dortíky, čerstvý chleba a navíc nikdo v mém okolí není paleo).


vejce, chilli, avokádo, ředkvičky, rajčata, paprika, rukola,
červená cibule, feta, olivový olej 

Už si přesně nepamatuju, co bylo tím posledním impulsem, ale jednoho dne, když jsem měla jít s kamarádkou do kavárny, jsem zašla napřed do knihkupectví a konečně si koupila tu knihu. Do kavárny jsem přišla dřív a hned jsem začala číst. Kniha mě pohltila, přečetla jsem ji za pár dnů. V průběhu čtení se u mě střídaly pocity. Ze začátku, když jsem se dozvídala, jak které jídlo působí na organismus, jsem věděla, že chci být paleo. Zhruba v půlce, když jsem se dozvídala, co všechno nebudu jíst, jsem si říkala, že to nemůžu zvládnout. Ale na konci knihy jsem byla 100% přesvědčená, že do toho jdu.


burger z vepřového masa, pečená červená řepa, rajčata,
paprika, rukola, olivový olej, jogurtový dresink s česnekem 

Všechno to začíná programem whole30, kdy striktně dodržujete jídelníček, nepijete alkohol a po skončení programu postupně zavádíte určité druhy potravin (luštěniny, lepek...) a sledujete, co to s vámi udělá. Na konci tedy přesně víte, co vám ve skutečnosti nedělá dobře a podle toho upravíte jídelníček. Naplánovala jsem si ho na další měsíc a měla před sebou ještě dost času se připravit. Už jsem ale věděla, že tenhle směr se mi líbí, že se s ním ztotožňuji a už jsem postupně začala takto přemýšlet a nakupovat. Hned následující nákup po přečtení knihy byl mnohem více paleo. A přišlo mně to automatické a přirozené, v průběhu tohoto měsíce jsem se tedy postupně přeorientovávala na jiný stravovací režim, ukládala recepty a připravovala se na striktně dodržovaný program whole30. A můžu říct, že už první týden mi bylo mohem, mnohem líp, přestože jsem nevynechala alkohol ani mléčné výrobky. 


vejce, pečené kachní maso, salátové listy, rajčata, okurek,
pažitka, jogurt 

Co mi na paleu vyhovuje:
  • jíst 3 jídla denně (konečně se můžu přestat snažit dostávat do sebe svačiny, nikdy mi to nešlo, ale myslela jsem si, že bych to tak měla dělat)
  • jíst maso (miluju maso)
  • jíst hodně zeleniny (miluju zeleninu)
  • nejíst lepek a cukr (plně se ztotožňuji s tím, že ani jedno není pro tělo vůbec dobré)
  • jíst tučné (naopak o tuku jsem přesvědčená, že je prospěšný, ale samozřejmě ne každý)
  • pít kávu (zastávám názor, že je prospěšná a bez kvalitní kávy párkrát do týdne už si to nedovedu představit)

Co se mi nelíbí:
  • nejíst luštěniny (miluju kukuřici a červenou čočku)
  • nejíst mléčné výrobky (miluju sýry a bílý jogurt)

Co je v rozporu s mým životním stylem:
  • piju hodně, jsem milovníkem piva a meruňkovice 
  • strašně miluju čerstvej chleba (mám to po dědovi)
  • často se stýkám s prarodiči, kteří se mnou rádi pijou a jí sladké (nebo chleba :) )

vepřová panenka, pečené brambory a cuketa, okurky, bílá
paprika, cibule, česnek, jogurt

Jak to všechno dopadlo

  • Ke whole30 nakonec vůbec nedošlo. Prostě jsem začala jíst jinak a až na malé výkyvy už u toho zůstala. 
  • Když jsem na dovolené a chci jíst nějaké jídlo, které není paleo, prostě si ho dám. Stejné je to, když mám chuť třeba na pizzu nebo burger. Prostě si na něj zajdu.   
  • Mám různá období, kdy si peču domácí chleba nebo si dám zákusek. Teď zrovna ale tyhle choutky už několik týdnů nemám vůbec a na pečivo ani dortíky nemám ani pomyšlení. Po těchto dnech většinou nastane silná potřeba se zase očistit a být vzorná. 



kuřecí prso, pečený lilek a batáty, rajčata, okurek, feta,
bazalka, cibule


"A co teda jíš?"
Moje tělo používá jako palivo tuky, takže oleje, slaninu nebo ořechy jím denně. Stejně tak ryby, vajíčka, avokádo, batáty a všechny další druhy ovoce a zeleniny. Řídím se tím, co tělo chce a na co má chuť. Nejsem ale striktně paleo - mléčné výrobky jím a jíst budu, protože mi nic špatného nedělají a nesouhlasím s tím, že jsou pro nás škodlivé. Obiloviny a luštěniny skoro nejím, ale občas si je dám, když potřebuju změnu a nebo když nemám doma dostatek surovin a potřebuju se pořádně najíst. Nemám žádné náhražky za pečivo ani bezlepkové mouky, těstoviny apod. Prostě jím kvalitní plnohodnotné potraviny.

omeleta z vajec se slaninou, fetou, červenou cibulí, bazalkou
a chilli, okurek

* * * 

Už je to půl roku, co jsem téměř paleo. Nemám akné, ekzémy, depky, únavu... Hodně jsem se uklidnila a nejsem pořád ve stresu. Je mi prostě dobře a tak nějak lehce. A na tomto životním stylu nejvíc miluju to, jak rozmanité a krásně barevné jídlo plné živin do sebe dostávám. Ničím se netrápím, jen poslouchám, co mi chce moje tělo říct. A funguje to.

Pokud máte k tomuto tématu co říct, moc ráda si o tom s vámi popovídám v komentářích :)